Tuesday, February 9, 2016

PRU14 - BN Harus Kalah

1) Adalah amat pahit untuk aku akui tetapi keadaan terlalu mendesak untuk mengakui BN harus dikalahkan pada PRU14 nanti. Kenapa? Disebabkan kebanyakan pemimpin UMNO/BN sudah terlalu bongkak dan lupa diri. Mereka sudah berada ditampuk kuasa terlalu lama hingga lupa dan bongkak lalu lupa tanggungjawab kepada rakyat diwakili. Bermula dari PM Najib, Zahid Hamidi, Nazri Aziz, Salleh Keruak dan ramai lagi, membuat rakyat muak dan menyampah melihat perangai dan kelakuan pemimpin - pemimpin ini.

2) Maka tidak hairanlah ramai pemimpin bahagian - bahagian UMNO turut sama berlakuan serupa dengan ketua mereka. Jawatan yang dikejar digunakan untuk kepentingan diri sendiri, bukan lagi untuk rakyat yang diwakili. Boleh dikatakan semua pemimpin - pemimpin bahagian UMNO mempunyai sikap yang serupa. Baik dari bahagian Gombak hinggalah Sungai Petani, semuanya boleh dikatakan sombong belaka.

3) Jika tidak sombong sekali pun, mereka akan tergolong dikalangan yang tiada prinsip murni dan yang tak jujur. Jawatan politik hanyalah untuk kepentingan diri sendiri. Mereka ini merupakan golongan yang Tun Mahathir pernah katakan dahulu Melayu Mudah Lupa, yang rakus terhadap kuasa yang sanggup berlaku kejam terhadap kawan dan musuh politik demi sebuah kuasa dan wang. Maka tidak hairanlah ramai yang jadi pemakan dedak dan pembodek.

4) Jika hendak dipulihkan kembali UMNO, terlalu ramai pemimpin yang aku kira perlu digugurkan, boleh dikatakan sembilan puluh peratus jumlahnya. Mereka perlu digugurkan agar kembali sedar. Kalau tidak, rakyat akan selama - lamanya akan teraniaya oleh perbuatan mereka ini. Jika tidak digugurkan, barah yang terdapat dalam akan merebak menjadi lebih teruk, lalu bakal melumpuhkan UMNO, dan akhirnya akan menyebabkan rakyat menderita akibat perbuatan tidak bertanggungjawab ini.

5) Jika diamati dari luar, penampilan PM kita akan berasa senang dengan beliau, beliau dilihat inclusive dan mesra dengan rakyat, begitulah juga dengan penampilan Anwar Ibrahim. Tetapi jika diamati lebih mendalam - tingkah laku beliau dibelakang kita, masyaallah buruknya. Maka tidak hairanlah isu - isu seperti kontroversi 1MDB, SRC dan derma 2.6 billion boleh terpalit terhadap beliau. Lagi banyak beliau hendak selindung, lagi banyak Tuhan dedah kepada rakyat, hinggakan beliau sendiri sudah jadi liabiliti kepada parti dan negara. Beliau tiada pilihan selain dari perlu letak jawatan demi bangsa, agama dan negara.

6) Semua orang tahu, Najib bergantung penuh pada kuasa sebagai PM Malaysia untuk menyekat sebarang usaha untuk membawa beliau ke muka pengadilan. Benarlah kata Tun Dr M suatu ketika dahulu, Najib amat takut jika beliau jatuh. Rupa - rupanya inilah sebab beliau takut. Malangnya beliau bertindak kurang bijak (yang bakal memberi kesan yang lebih buruk kepada diri beliau sendiri akhirnya). Tidakkah beliau sedar, suatu masa nanti beliau tetap akan jatuh. Pada ketika itu musuh beliau akan mendedah segala salah laku beliau, dan ketika itu beliau tiada lagi tempat untuk bergantung harap, dan tiada lagi kuasa bagi menyelamatkan diri. Nasib yang menimpa beliau bakal menjadi lebih teruk dari nasib yang menimpa Ferdinand Marcos dan Imelda.

7) Jika beliau seorang yang gentleman dan pahlawan (seperti yang digembar - gemburkan sebelum ini) - maka sudah lama beliau letak jawatan, demi bangsa, agama dan negara. Tetapi malangnya nasi sudah jadi bubur, dan mungkin tidak boleh patah balik kembali, memandangkan siasatan telah pun dijalankan oleh badan - badan bertanggungjawab termasuklah SPRM dan BNM. Tindakan beliau juga telah turut sama mengheret rakyat menanggung akibatnya. Adakah ini sikap gentleman yang beliau gembar gemburkan?  

8) Aku percaya untuk kembali membersihkan UMNO dari pemimpin - pemimpin korup dan tak jujur, suatu tindakan drastik harus diambil. Tiada jalan lain lagi yang aku nampak selain dari BN perlu kalah pada PRU nanti. Pembersihan dari dalam adalah mustahil dapat dilakukan memandangkan pemimpin - pemimpin yang jujur dan amanah telah digugurkan, yang tinggal hanyalah pemakan - pemakan dedak yang kehausan wang dan kuasa. Maka jalan yang tinggal hanyalah pembersihan dari luar yang memerlukan penolakan menyeluruh dari segenap lapisan masyarakat dan kaum, yang sudah pasti akan menyakitkan. Harap - harap pemimpin begini akan kembali sedar siapakah bos sebenar mereka, rakyat atau PM.

No comments:

Post a Comment