Sunday, January 24, 2010

Memancing di Port Dickson

Sufian dengan anak buah dia


On the way back


Tekun penuh sabar


Ikan buntal sesat

Ni lah kelong

Ni lah hasil tangkapan kami yang tak seberapa, apa pun better less than none

Ikan gelama




Ni lah ikan yu cicak, very agresive

Berat ikan semilang ni +- sekilo, biggest catches of the night


Ikan semilang, jaga - jaga duri dia sangat bisa






Tu yang pegang joran tu, nama dia Dollah saudara Sufian, dia yang banyak beri tunjuk ajar nak memancing tu..............

Krew - krew memancing aku, depa ni semua expert kecuali aku


Memancing mengajar kita bersabar, suatu pengalaman yang aku pelajari





Pulau - pulau yang berdekatan

Jeti tempat boat parking.

Kelong

Baru - baru ni, aku berpeluang mengikuti office mate aku Sufian pergi memancing kat PD. Ni lah kali ke2 aku dapat pergi memancing, sebelum ni kat Pulau Perhentian masa company trip.

Walaupun sekor saja yang aku dapat (ikan gelama sesat) tapi agak menyeronokkan jugak. 2 jenis umpan yang kami pakai, udang hidup dan perumpun.

Difahamkan, kelong tempat yang kami pancing tu merupakan tempat ikan lalu lalang. Kebanyakannya ikan siakap dan jenahak. Waktu yang sesuai ialah pada pukul 12 malam keatas sebab pada masa itu air akan pasang dan ikan banyak.

Malangnya hasil tangkapan kami amat kurang sekali walaupun baru - baru seorang pemancing telah berjaya menangkap 14 kg ikan kerapu yang berharga +- RM480.00.
Walaubagaimanapun kami akan mencuba sekali lagi memancing di PD, tetapi kali ini dengan menaiki bot pulak, Insyaallah bulan February nanti.

21 comments:

  1. saya pemancing biasa2 je.... mcing d kuala lukut....ada bot sendiri 40hp...kalau nk tumpang mcing boleh le....sya tak sewa pun...tuang minyak je.....rezeki Tuhan share sama2.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Minta jasa baik emailkan alamat email saudara?

      Delete
    2. saye nak ikot bro.. kol ataw sms saye 0126022490

      Delete
    3. sy pun nak join gak..minyak sy bleh supoort..bleh roger2 sy amirul 0104332995

      Delete
  2. Bro bagi lah no h/p boleh gi sama2

    ReplyDelete
  3. ....xde email...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tngl disbn dan selalu memancing dilukut.biasanya saya memancing dr tebing sahaja dijeti koperasi atau ditmn ambang kota.kdg2 di jeti kuala lukut.blh x saya menaiki bot saudara,ini no phone saya 0136175017-azmi

      Delete
    2. saya tngl di sbn dan selalu ke lukut utk memancing,bagaimanapun terhad kpd pancingan tebing sahaja,jika x keberatan ingin saya menumpang bot saudara

      Delete
  4. saye dduk di port dickson ingat nak manceng biase2 jewp atas bot... law sape yg sudi bawak kan saye boleh kol ataw sms saye 0126022490
    dah lame nak manceng atas bot tapi x dpat2.. :((

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....dh sms d no hp 2...tp xde respon pun.....entah2 no palsu......

      Delete
  5. ......kadang2 tu kelakar juga....sya ajak memancing naik bot sya x kena sewa just isi minyak lebih kurang rm50 campur makan sya rm15 pun orang takut nk trima offer.......bleh share 3 org lak tu.....huhuhu.....the best thing is sya ambik ikan 1 atau 2 ekor je...itu pun yg sya sendiri pancing...hahaha....sya ambil masa 7 tahun untuk beli bot ni.....pertama sekali sya beli 4wd untuk tarik bot ni....kedua, sya beli rumah semi-D yg tanah luas untuk simpan bot ni........dan sya bercadang nk beli bot yg lebih besar lagi.....untuk itu sya skg bertungkus lumus menyambung pengajian sya d peringkat sarjana demi untuk mendapat gaji lebih besar lagi.....so jadikan hobi memancing untuk memajukan diri kita........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akum,...
      Saya sedang bercuti dan ingin pegi memancing naik bot trip kekosongan. Selitkan saya sorang. Dengar hebat memancing di tanjung tuan. Jika tak keberatan boleh ajak saya. Saya di Seremban je. Trip casting boleh.
      0123549435 izam. Terima kasih

      Delete
    2. Salam.. wujud lg ke offer bot g mncg just is myk n tanggung makan ni? kalo masih ade sy berminat.. whatsapp or sms 012-3230925..

      Delete
  6. saya tngu juga call dr saudara tapi x ada pun,0136175017-azmi

    ReplyDelete
  7. Salam..ada offer lgi ke mcing dekat Pd sy nk joint

    ReplyDelete
  8. Ada offer lgi ke mcing skitr Pd

    ReplyDelete
  9. tuan saya bersama family mancing di port dickson. xtau mane tempat sesuai dgn family memancing yer?
    ctc sms wassup trus saya 0136997375

    ReplyDelete
  10. tuan saya bersama family mancing di port dickson. xtau mane tempat sesuai dgn family memancing yer?
    ctc sms wassup trus saya 0136997375

    ReplyDelete
  11. Saya dari kjg, isi minyak, mkn, no prob, tolong add atau call, wsap saya 0163313471. Sangat berminat dimemancing di kawadan pd sambil keluaga riadah di chalet.

    ReplyDelete