Tuesday, July 10, 2012

Ahmad Shaffie Dalam Kenangan - Tamadun Rumpun Budaya Melayu - Konsep Taman dan Bunga Dalam Kesusasteraan dan Tamadun Melayu

1) Aku baru aja pulang dari Timur Malaysia atas urusan kerja. Ketika pulang naik teksi dari KL Sentral, sempat berbicara dengan pemandu teksi. Tajuk bicara kami berkenaan bangsa Melayu dan bahasa Melayu nusantara.

2) Pada mulanya aku disoal oleh pemandu teksi, siapakah satu - satunya manusia di dunia ini yang mengubah masa? Perkara pertama yang terlintas di fikiran ku sudah pastilah Tun Dr. Mahathir, malah apabila beliau menyatakan lagi, orang yang bertanggungjawab menyamakan waktu di semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak, maka aku sudah pasti yang beliau maksudkan ialah Tun Dr. Mahathir.

3) Ketika menunggu penerbangan pulang dari Miri ke Kuala Lumpur, aku tersadai di lapangan terbang Miri selama 6 jam dan tambahan 1 jam lagi atas kelewatan Air Asia. Bos aku pernah berkata - Tak lewat tak Air Asia la. Bagi memenuhi ruang masa selama 7 jam tersebut, aku berkesempatan membaca buku Tamadun Rumpun Budaya Melayu yang dibeli di pasar karat, JB baru - baru ini ketika menghadiri jemputan kenduri rumah Datuk Nasir Safar di Kulai Jaya, Johor.

4) Buku yang bertajuk Tamadun Rumput Bangsa Melayu yang dikarang oleh Saudara Abdul Rahman Al-Ahmadi jelas merupakan pilihan tepat yang dicadang oleh Saudara Najieb Mokhtar. Baru separuh selesai dibaca, ketika aku masih lagi bersemangat membacanya, aku telah diajukan soalan dan berbicara mengenainya oleh pemandu teksi tersebut, ia seperti pucuk dicita ulam mendatang.

5) Aku tidak sangka betapa mendalam dan jauh pemikiran arwah ayah dalam mencari nama agar seiring dengan Tamadun Rumpun Budaya Melayu. Bab ke-4 yang bertajuk Taman, Konsep dan Kewujudannya Dalam Tradisi Di Alam Melayu benar - benar menarik minat ku, malah aku berterima kasih kepada arwah atas nama yang diberi. Sesungguhnya nama Bustanul itu bererti taman.

6) Menurut penulis, taman ada kaitan rapat dengan cara orang Melayu. Dalam ungkapan sehari - hari secara sederhana orang Melayu selalu menyebut kampung halaman. Biasanya dalam kampung halaman itu ada unsur kampung sebagai tempat kediaman, sebagai halaman yang dikelilingi oleh tanam - tanaman halaman. Dalam mendirikan sebuah kampung halaman diadakan dahulu upacara keagamaan dan upacara ritual yang bersifat magis seperti memilih tanah tempat tinggal, letak tanah, arah matahari, hari - hari baik dan sebagainya.

7) Semua yang dihubungkan sesuai dengan teknologi desa yang sederhana yang difahami oleh anggota masyarakat dalam hubungan mereka dengan alam semula jadi. Kawasan alam semula jadi kampung dijaga dan dimanfaatkan sepenuhnya tanpa mengganggu persekitaran dan mengubah corak asalnya, alam semula jadi digunakan sebaik mungkin tanpa dimusnahkan.

8) Upacara pemilihan tapak rumah dengan upacara doa keagamaan dan upacara ritual yang bersifat simbolis seperti meletak sebuah wadah (baldi) berisi air dengan jampi di atas sebuah piring kecil dan ditinggalkan di atas tapak itu untuk semalaman. Kemudian keesokan paginya wadah air dilihat semula untuk mengetahui apakah air itu tumpah ke atas piring. Sekiranya air itu tumpah atau masih penuh dalam wadah itu, maka tapak itu dipilih, sebaliknya jika ia tumpah maka tapak itu tidak dipilih.

9) Selepas tapak dipilih, kawasan itu diterangkan sekadar seluas sebuah tapak rumah. Rumah itu lazimnya didirikan mengadap kiblat sesuai untuk kemudahan mendirikan solat, dan untuk mengelak cahaya matahari memancar tepat. Amalan ini adalah untuk menyesuaikan manusia dan alam semula jadi.

10) Di daerah Sunda Jawa  Barat ada syair kuno yang berbunyi begini;


Disucikan dahulu tanah sekitar
Barulah tiang - tiang mantap terpancar
Serta teratur rapi rangka dibangun
Dinding menutup dan atap pun menyatu

Indah sangat ragam hiasan diukir
Beraneka pola warna pun dilukis
Doa dibaca agar rumah sempurna
Selamat penghuni, kayalah budaya


11) Dari konsep kampung halaman seperti di atas, maka nampaklah sifat semulajadi orang Melayu bahawa mendirikan kampung halaman bukan sekadar untuk memenuhi keperluan tempat tinggal semata - mata tetapi juga memenuhi fungsi ekonomi, nilai kelesaan dan nilai keagamaan serta menjaga keseimbangan antara manusia dan alam.

12) Betapa eratnya orang Melayu dengan taman dapat dilihat dalam sastera klasik Melayu yang amat kaya sekali penceritaan tentang taman, boleh dikatakan hampir semua buku - buku sastera klasik Melayu menyebut taman sebagai unsur penting penceritaannya.

13) Gambaran tentang taman bukan sahaja diceritakan dalam sastera klasik Melayu bahkan konsep taman selalu digunakan dalam budaya orang Melayu hingga kitab pun disebut Bustan atau Hadiqah. Kedua - dua kata itu bermaksud taman yang berasal dari bahasa Arab. Kitab penting yang menggunakan judul Bustan ialah Bustanul Salatin karya Naruddin Ar Raniri yang bererti Taman Raja - raja. Banyak lagi kitab - kitab Melayu yang menggunakan kata Bustan seperti Bustanul Ariffin yang bererti taman orang yang berilmu pengetahuan. Raja Ali Haji pernah mengarang kitab bahasa Melayu bernama Bustanul Katibin yang bererti Taman Persuratan. Di samping itu ada pula kitab Melayu yang menggunakan kata Hadiqah yang juga bererti taman misalnya kitab karangan Haji Wan Ahmad al-Patani dengan judul Hadiqul Azhar wal Riahin yang bererti Taman Bunga dan Bunga - Bunga Wangian. Perkataan Bustan ada pula digunakan untuk nama seseorang seperti Bustanul Ariffin, Bustaman dan sebagainya.

14) Ada pula konsep taman digunakan dalam bahasa Sanskrit seperti sebuah buku terkenal bahasa Jawa dengan nama Kusumawicitra yang bererti Taman Indah Beraneka Bunga. Kata Kusuma digunakan juga bagi buku sastera klasik Melayu dengan sebutan Bunga Rampai Melayu Kuno. Kata Kusuma dan Bunga memang dipakai untuk nama orang di Jawa dan Sunda, gelaran para bangsawan selalu menggunakan Kusuma seperti Perdana Kusuma, Hadikusuma, Wijayakusuma, Jatikususma, Kusumaatmaja dan sebagainya, sebaliknya di daerah Melayu, di zaman dahulu orang Melayu menggunakan bunga untuk nama mereka seperti Encik Bunga, Melati, Melor, Cempaka dan sebagainya. Begitu rapat konsep taman dengan bunga sehingga di kalangan orang Melayu menggunakn istilah Bunga Rampai untuk upacara penting seperti dalam upacara maulud, kenduri kahwin dan sebagainya, bahkan digunakan pula bagi ukiran dinding, mimbar dan sebagainya dengan motif flora atau awan larat.    

15) Adanya penggunaan kata taman dengan istilah Bustan, Hadiqah, Kusuma dan Bunga Rampai dalam tradisi ilmu dan budaya di kalangan orang Melayu menunjukkan bahawa orang Melayu dalam kehidupan dikelilingi oleh konsep taman. Dalam konsep negara pun orang Melayu selalu menghubungkan taman dan bunga seperti banyak nama negeri atau tempat dihubungkan dengan nama bunga. Nama kerajaan Sriwijaya ada orang menghubungkan kata itu dengan nama bunga Wijayamala. Nama Malaka dari Mala dan Ka. Mala bererti bunga mala atau bunga Wiajayamala. Kata Ka bererti tempat, nama negeri Campa dari nama bunga Cempaka. Nama negeri Kelantan disebut juga sebagai Negeri Sekebun Bunga yang ertinya sama dengan Taman Sri Ksetra zaman Sriwijaya abad ke-7. Nama timbangan Minangkabau dengan Ulak Tanjung Bunga Alam Minangkabau. Di pulau Mindanao ada tempat bernama Samboanga yang bererti jambatan bunga.

16) Sebenarnya penceritaan tentang taman dalam sastera Melayu bukanlah bersifat khayal tetapi penuh dengan pengertian, kefahaman dan kesedaran. Dalam sepanjang sejarah di alam Melayu banyak sekali dapat dirujukkan berkenaan dengan taman ini.

17) Dalam zaman Sriwijaya tahun 606 - 684 Masihi ada batu bersurat, Talang Tuo dekat Palembang yang menyatakan seorang raja memerintah membangun sebuah taman bernama Sri Ksetra demi kebahagiaan dan kemakmuran rakyat serta untuk kepentingan semua makhluk. Di taman itu ditanam berbagai tumbuh - tumbuhan yang dapat digunakan bagi keperluan hidup rakyat. Setelah sang raja menyediakan keperluan jasmaniah, beliau lalu menyampaikan ajaran budi pekerti yang luhur bersumberkan pada ajaran agama waktu itu. Ini merupakan data tertua tentang konsep taman yang dihubungkan dengan ajaran agama.

18) Di zaman Sailandra - Sriwijaya Jawa Tengah di daerah Kedu yang terkenal subur hingga digelar orang sejak zaman dahulu sebagai Taman Pulau Jawa, di taman inilah didirikan Candi Borobudur pada tahun +-800 Masihi. Mengikut hypothesis seorang seniman Belanda Nieuwenkamp bahawa dataran tinggi Kedu bahagian selatan dahulunya merupakan sebuah danau besar, di tengahnya ada sebuah pulau dan di atas pulau ini didirikan Candi Borobudur sebagai lambang Bunga Teratai yang mengapung di atas. Kalau dilihat dari udara kelihatan Candi Borobudur itu menyerupai kelopak Bunga Teratai dengan daun bunganya yang mengelilingi bakal buahnya, sedang letaknya di atas puncak bukit mengingatkan kita bahawa candi itu mengapung di udara.

19) Di zaman Majapahit abad ke-14 terdapat juga gambaran tentang Kota dan Taman seperti yang disebut dalam kitab syair Nagarakartagama dalam pupuh 8 (+-=bait).

Terjemahannya :

Halaman istana amat indah, berdinding batu merah, tebal dan tinggi. Di depan pintu masuk sebelah barat ada alun - alun, di tengah - tengahnya ada bulatan dalam.

Ada bersusun pohon brahmana (ficus religiosa), berjajar - jajar pohon bodhin (ficus rumphii),

Di bahagian lain pula dinyatakan ada ditanam pohon tanjung (Mimusops elengi),

Nagasari (mesua ferra atau topen: mallutos (floribunda), cempaka (michelia campaka) di samping itu ada pula ditanam pohon - pohon bunga yang indah - indah.

20) Di Melaka walaupun tidak dicatat dengan jelas tentang ada taman di istana tetapi perbandingan dengan istana negara lain di alam Melayu kita dapat menggambarkan bahawa negeri Melaka itu ada berjenis - jenis pokok yang tumbuh dengan subur. Apa yang digambarkan mengenai Kota Melaka itu tidaklah jelas mengenai taman, namun kita dapat rujuk dari buku Hikayat Hang Tuah yang amat indah sekali gambaran tentang taman ini.  

21) Gambaran mengenai taman dan istana dalam sastera klasiknya agak lebih jelas bila diperbandingkan dengan taman dan istana dalam tradisi Jawa. Di ibu kota Jawa lama terdapat lapangan - lapangan halaman, jalan raya, Istana dikelilingi oleh dinding batu terdiri dari beberapa bangunan - bangunan. Tidak tiap orang dapat masuk orang ke dalam istana. Di depan istana terdapat lapangan (alun - alun) tempat mengadakan  latihan berbaris setiap kali tahun. Pintu istana dijaga oleh pengawal yang disebut pasukan bhanyahangkara.

22) Dari kedua gambaran mengenai istana dan taman Melaka dan Jawa itu ada persamaan pula dengan istana dan taman di Aceh.

23) Di Aceh di zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda (1607 - 1636 Masihi). Baginda telah mendirikan sebuah Taman Sari disamping istananya untuk menghiburkan hati permaisurinya Puteri Pahang (yang berasal dari keluarga Diraja Pahang) yang selalu merindukan terhadap gunung - gunung di negeri Pahang. Di Taman Sari ini dibangunlah bangunan gunungan bersegi delapan bertingkat 3, tingginya 10 meter, tiap tingkat berakhir dengan hiasan seperti daun dan bentuknya melengkung dan di antaranya terdapat tempat duduk dari batu. Taman Sari ini diperluaskan di zaman Sultan Iskandar Sani (berasal dari Pahang / Perak) diatas permintaan Sultanah Sofiatuddin yang amat menyukai taman.    

24) Di Banten, Jawa Barat pada abad ke-17 ada sebuah taman dinamakan Tasik Ardi didirikan oleh Sultan Agong Tirtarjasa. Tasik Ardi ini yang ertinya Tasik dan Gunung mempunyai keluasan 200 meter, tepinya ditambak dengan batu - bata merah dan dibentangi oleh jurang yang dalam, di tempat tasik ada sebuah pulau dibina pada sebuah tambatan raja.

25) Diceribon, Jawa Barat kita dapati pula istana (dibina pada abad ke-17) dengan gaya senibina yang sangat menarik di mana ruang balai besar diukir dengan ukiran pepohonan. Dalam istana itu terdapat pula istana larangan walaupun ukurannya kecil tetapi dibangun dengan ukiran senihias yang indah. Di sudut lain dalam istana itu kita dapati sebuah muzium yang mempamerkan Kereta Perarakan Diraja yang mengingatkan kita kepada tradisi Keraton Majapahit. Di bahagian lain singgahsana pertabalan yang diukir dengan hiasan haiwan; kepala gajah, sayap burung dan sisik naga. Ukiran itu dinamakan dinding penuh berukir. Dalam taman ini dibangun sebuah bukit batu karang buatan yang dihiasi pula dengan ukiran batu karang yang disamarkan dengan memasukkan ke dalam simen. Sementara itu di istana Kesepulan Ceribon di samping taman ada bangunan untuk bersuluk.

26) Dalam abad ke-19 di Lombok, Mataram (dekat Pulau Bali) ada didirikan sebuah taman dinamakan Taman Narmada. Dalam taman ini ada 2 tasik penuh dengan ikan - ikan yang airnya dialirkan masuk dari sebuah sungai dan pohon - pohon yang indah. Ada pula dibangun bangunan yang pintu dan jendelanya dihias dengan ukiran bergaya senihias Hindu taman ini amat luas disusun bertingkat - tingkat (teres), 6 tingkat dengan kolam dan tasik di belakangnya ada kuil.

27) Agak menarik lagi mengenai konsep istana dan taman ini ialah mengenai istana Yogjakarta yang dibangun dalam tahun 1756 di atas sebidang tanah seluas 14,000. Di bawah istana dipanggil Keraton. Keraton ialah tempat bersemayam ratu - ratu atau raja - raja berasal dari kata - kata: Ka + ratu + an = Keraton, juga disebut Keraton iatu Ka-datu-an, tempat datu - datu atau ratu - ratu atau raja - raja.

28) Keraton sebagai istana mengandungi erti keagamaan, filsafat dan kebudayaan. Dari bangunan - bangunannya, letak bangsal - bangsalnya, ukiran - ukirannya, hiasannya, sampai pada warna gedung - gedungnya dan pohon - pohon yang ditanam di dalamnya mempunyai erti, semua yang terdapat di sini seakan - akan memberi nasihat kepada kita untuk cinta dan menyerahkan diri kita kepada Tuhan yang Maha Esa, berlaku sederhana dan tekun, berhati - hati dalam tingkah laku kita sehari - hari dan lain - lain.

29) Keraton dikelilingi oleh benteng tinggi, pintu gerbangnya 5 buah, hanya 4 buah sahaja yang dibuka. Benteng dikelilingi oleh parit air yang dalam dan jernih. Sepanjang jalan ditanam pohon gayam dengan daun yang rendang serta bunga - bunganya yang harum wangi, di samping itu ditanam pula pohon asam (celagi bahasa Kelantan atau Kamal bahasa Sanskrit) dan tanjung untuk melambangkan kehidupan sang anak yang lurus bebas dari rasa sedih dan cemas supaya sang anak itu asem menarik serta disanjung oleh kedua ibu bapanya.

30) Dari huraian mengenai konsep istana dan taman di Yogjakarta Jawa mungkin dapat sedikit perbandingan pula dengan konsep istana Besar Kota Bharu Kelantan. Istana besar ini didirikan tidak jauh dari tapak sebuah Kota Kebun Mangseta yang didirikan dalam tahun 1844 oleh Sultan Muhammad II. dari segi senibina istana itu dikelilingi oleh dinding kayu dan di sebelah hadapan ada pintu gerbang dan di hadapan istana itu ada juga padang (alun - alun) yang tepinya ditanam dengan pohon tanjung dan celagi (asam jawa), mengikut cerita mulut pula ada juga ditanam pohon pauh dan kuwini. Di sebelah istana ada pula masjid besar dan pondok pengajian agama. Di sebelah hilir juga terdapat terdapat perkampungan orang baik - baik (maksudnya pengawai kerajaan) dan ulama - ulama. Di hadapan padang ada pula tambatan Diraja tempat rakyat mempertunjukkan permulaan perahu setiap kali upacara perayaan ulang tahun Al-Sultan. Di sebelah belakang terdapat pintu pong, bagi mengeluarkan gajah dan tempat menyimpan alat - alat pemeliharaan gajah. Di samping itu di sebelah belakang istana ditanam pula buluh berjenis - jenis buluh seperti buluh betong, buluh minyak, buluh pelinting dan sebagainya. Buluh - buluh ini digunakan pula sebagai kubu pertahanan.

31) Di sebelah hulu istana terdapat juga rumah kediaman keluarga dan kerabat diraja serta kaum peniaga, dan kedai - kedai serta pejabat kerajaan.

32) Di zaman  sebelumnya dan sesudah merdeka ini di Malaysia terdapat banyak sekali taman yang didirikan dengan berbagai konsep seperti Taman Kebun Bunga dan Taman Titiwangsa konsepnya lebih bersifat budaya pendidikan dan perlancongan. Malah Putrajaya juga boleh dianggap sebagai sebuah bandar dalam taman. Di mana majoritinya diduduki oleh orang Melayu. Ia jelas merupakan salah satu idea keramat Tun Dr. Mahathir. Ternyata pemikiran Tun Dr. Mahathir bukan hanya merentasi zaman dunia moden, malah pemikiran beliau juga merentasi konsep taman budaya orang Melayu sejak turun temurun.

PS: Majoriti nukilan di atas merupakan hasil cetusan saudara Abdul Rahman Al-Ahmadi. Aku cuma menokok tambah beberapa perenggan hasil dari cetusan idea ku. Sesungguhnya aku bersyukur dilahirkan sebagai orang Melayu, bangsa yang jelas mempunyai nilai tamadun tinggi, tanpa perlu mengorbankan alam ciptaan Ilahi. Ketika mengejar ketinggian ketamadunan, orang Melayu masih mampu mengadaptasikan alam dan tamadun agar seiringan dalam menongkah cabaran peradaban bangsa, agama dan negara. Berbeza dengan tamadun barat yang jelas bersifat sekular dan "self centered", akhirnya akan mengorbankan alam kurniaan Ilahi, yang jelas sekali tidak seiringan sama sekali. Peliknya kita pula diarah oleh Barat agar mengekalkan alam semula jadi yang telah dimusnahkan oleh mereka sendiri.       

Sunday, May 27, 2012

Nik Aziz @ Ajen Perosak

1) Utusan Malaysia melaporkan, sila klik di sini, Nik Aziz sebagai berkata beliau tidak kisah siapa jadi PM Malaysia asalkan pemimpin tersebut beragama Islam.

2) Soalnya di sini, PM sekarang bukan beragama Islam ke? Kalau Islam sekali pun, bukan bermakna mereka tidak akan jadi kuda tunggangan DAP. Contoh yang paling jelas dapat dilihat ketika Nizar jadi menteri besar Perak. Beliau sebenarnya hanyalah proksi atau pun orang suruhan DAP. Jawatan MB hanyalah jawatan atas sekadar nama, tidak lebih daripada itu.

3) Kalau Nik Aziz dan pemimpin PAS yang lain beriya - iya ingin menjadi PM, mereka haruslah memeluk Islam terlebih dahulu. Salah satu syarat untuk menjadi Melayu di Malaysia, seseorang tersebut haruslah beragama Islam. Di Malaysia, hanya pemimpin Melayu yang akan diterima menjadi PM. Jadi kriteria tersebut sudah pun dapat dipenuhi oleh PM sekarang, maka tidak timbul soal pemimpin tersebut mesti beragama Islam untuk menjadi PM.

4) Pada aku Nik Aziz merupakan ajen perosak Islam di Malaysia, beliau sedar untuk memecahkan orang Islam di Malaysia, beliau perlu mengasingkan definasi orang Melayu itu daripada Islam. Pada beliau, Melayu itu hanyalah keturunan yang berdarah Melayu. Sedangkan definasi Melayu itu berdasarkan perlembagaan menetapkan seseorang itu haruslah beragama Islam. Jadi Nik Aziz sedar tentang implikasi ini terhadap perjuangan politik PAS beliau, maka beliau berpendapat Melayu itu haruslah diasingkan daripada Islam. Jika strategi ini berjaya memesongkan orang Melayu, maka peluang cita - cita perjuangan politik beliau akan berjaya.

5) Jadi untuk memastikan perpaduan orang Melayu terus kekal, UMNO dan orang Melayu yang sedar tentang implikasi ini, haruslah melakukan sesuatu bagi menghalang cita - cita politik Nik Aziz, kerana beliau merupakan musuh dalam selimut terhadap perpaduan orang Melayu / Islam di Malaysia. DAP hanya perlu menunggu peluang agar orang Melayu berpecah terlebih dahulu, sebelum dapat mengeluarkan taringnya. Jika ini terjadi orang Melayu tidak perlu bermimpi lagi untuk menjadi TUAN di tanah sendiri, pada ketika itu nasi sudah menjadi bubur untuk orang Melayu.

Licensed Criminal



1) Never crossed in my mind that one day I would see our Police Department being regarded as licensed criminal. Although I used to have at each other's throats with some of the police officers, but it wasn't a split second I would think that our police as licensed criminal.

2) To me our Police Department has done fantastic jobs in upkeeping our public order and security, thought our police department wasn't 100% perfect. Most of the high profile cases were able to be solved and public at large in the safest state generally.

3) Its make me very awkward to see our Police Department embroiled in the political games of the opposition party and with their advocate Bar Council. A police officer who was clearly beaten by criminal and can be seen via video on YouTube and pictures over blogs and newspapers, was instead labeled as criminal. How on earth are we, still couldn't see the truth even though it was visible and explicitly shown to us.    

4) If not because of  the police, our country might not be able to sustain a peace and harmony since independence. In fact our police playing a key role in keeping public order ever since during state of emergency since 1948 till 1960. Without them, Malaysia might be ruled by communist guerrilla, and of course there will be no democracy at all.

5) Unfortunately, this fact alone can't be seen by us including Marina Mahathir, which supposed to know it's very well. Our society generally immature, we would like to believe something that we like, and most of the cases its derived from mere speculation and hearsay story. The things could have been passed from mouth to mouth over hundred or few thousand people already, and we the last person who hear that story would swallow and accept it blindly without qualm.

   

Friday, May 25, 2012

Good News to Malaysian Football

1) Clearly it was a good news to Malaysian football when our national youngster Nazmi Faiz Mansor become the first Malaysian to play in European top league. His agent has confirmed the deal that Nazmi has signed 3 year contract with Biera Mar's of Portuguese.

2) As I always firmly believe, in order to step-up our national football level, we need to send our national player abroad, notably in European leagues. We can't rely anymore to our national football league since the level of competency is not even as high as J-League or Korean League. I do believe that one of the key success of Japanese and Korean football is that when they sent their players to play in major European leagues. The experience they had these players will benefit their countries significantly when they are competing in the international level. Therefore Japan and Korean especially never fail to qualify in world cup since 1982.

3) It has been many decades that our national football plunge in the doldrums. Surely this news could become a turning point to our national football out of stagnation and ranked national football team at higher place. I do hope this achievement would bridge a road to the other young talented national players in following the same footstep casted by Nazmi Faiz Mansor.

4) Since 1985 our national football team never won any major tournament except 1989 SEA Games. It took 21 years for our national football team to won the international competition, when our Malayan Tiger team won Suzuki cup in 2010.

5) The stagnation of our national football team could be partly blamed to FAM due to its lack of long terms talent breeding. We have seen many projects has been carried-out by FAM. Starting from Semi Pro, Professional league, bring in imported players etc, none of its bear fruitful. Its only recently, we could see some progress has been made, and Suzuki cup 2010 is the testament of hard works and long terms plan that being carry-out by FAM, fingers crossed I wish it could be maintained.

6) FAM also one of national football association that cannot be criticized. Anyone including FAM official who dares to criticize openly must be ready to received severe punishment. The most recent case is FAM vice president Tan Sri Annuar Musa who received 3 years suspension by FAM for openly criticizing our national football team. Before this, Raja Ahmad and Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri Akil did received the same fate.

7) This barbaric law imposed by FAM will befall to anyone including some of good officials that has a honest view and good idea to ascending our national football level. Unfortunately, these officials has been kick-out from FAM due to feudalistic behaviour of some of  their top officials.

8) I am pretty sure all Malaysian love their national football team. Otherwise, they would not coming to stadium every time our national football team play. This huge support was obviously seen during Suzuki cup 2010. Even my own brother willing to come all the way from Kedah to see for the first time our national football team play in the final Suzuki cup 2010 in Bukit Jalil stadium.             

Wednesday, May 16, 2012

BBC Hard Talk




1) Earlier on, I was seeing BBC Hard Talk with Tun Dr. Mahathir over You Tube. Seeing how heat debate took place between Stephen Sackur and Tun Dr. Mahathir. And later discovered that Anwar Ibrahim have the same either.

2) As usual he was very sharp in his argument and has no slight hesitation in revealing his notions. Unlike Anwar Ibrahim as you can see above, there were several occasions, Stephen Sackur was forced to ascertain, especially during early debate. Still he did not giving his definite answer in one of those occasions. Its probably due to he trying to obscure the truth that could cause retaliation against him.

3) Below are the videos with Dr. Mahathir for you to evaluate. Sometimes it is not too hard to find the truth, its just needs our mind sharpness, deep understanding about the whole issues and have a clear mindset and not being preconceive.



  

Monday, May 14, 2012

Zam - Akhirnya Mahathir Tegur Marina


Aku mengambil keputusan untuk menyiar kembali artikel yang ditulis oleh Zainuddin Maidin mengenai teguran yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir terhadap anaknya Marina Mahathir dalam artikel beliau di dalam akhbar The Star baru - baru ini. 

Teguran yang dibuat ekoran artikel Marina Mahathir dalam The Star yang jelas berat sebelah, tidak berpijak di bumi yang nyata dan malah prejudis. Jelas ia tidak memperlihatkan kematangan pemikiran yang seharusnya terdapat pada diri beliau.

Secara jujurnya, aku amat bersetuju sekali dengan pandangan Zam. Malah pendirian ini haruslah dinyatakan secara terbuka dan lebih berani sejak dari awal lagi agar golongan ini sedar bahawa mereka bukan berpijak di bumi yang nyata. Sebaliknya mereka masih lagi dibelengu oleh dunia khayalan elitis dan keegoan masing - masing. 

Akhirnya Mahathir tegur Marina

TIDAK semestinya bapa borek anak rintik. Marina, anak perempuan Tun Dr. Mahathir Mohamad menyeleweng dari ident iti bapanya dalam aliran pemikiran atau pendirian sosio politiknya yang terserlah dari aktiviti dan penulisannya tetapi mereka yang merasa tidak senang tidak memberikan reaksi terbuka kerana menghormati Mahathir.
Secara diam-diam orang memperkatakannya dan Mahathir tentu menyedarinya.

Marina memperkenalkan dirinya sebaris dengan penulis-penulis ejen globalisasi lainnya yang terdiri dari Azmi Sharom, Karim Raslan, Tunku Abidin Muhriz .Mereka adalah kolumnis kepada akhbar The Star dan menjadi star kepada akhbar The Star sebagai wira Melayu dalam perjuangan untuk menegakkan liberalisme Barat di Malaysia.
Dengan keyakinan dalam perjuangan berani bagi dunia baru ini maka mereka terlihat sebagai wira kebebasan dan demokrasi sekalipun tulisan mereka terikat dengan sentimen, fanatik dan terpimpin oleh liberalisme Barat. Malangnya tulisan mereka tidak ramai dibaca oleh orang Melayu maka tidak banyak timbul kontroversi.

Mereka ini adalah setaraf dengan penulis dan wartawan-wartawan Utusan Melayu sebelum tahun 1961 iaitu sebelum UMNO mengambilalih Utusan Melayu yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang kebebasan dan mempertahankan kebebasan akhbar tetapi sebenarnya berjuang untuk imperialisme Melayu Raya yang dijuarai oleh Indonesia dan dibiayai oleh Comintern ( Komunis Antarabangsa) dalam masa Perang Dingin.

Di zaman Perang Dingin, mereka ini akan dianggap oleh pihak komunis sebagai imperialisme atau kapitalisme tetapi dalam keadaan dunia yang berada dalam kuasa unipolar, mereka adalah wira kepada konsep globalisasi Barat. Mereka tenggelam dalam kebanggaan ini dan tidak dapat melihat dunia lain lagi.
Tulisan-tulisan mereka yang selalunya bersifat protes tidak berasaskan kepada fakta yang benar tetapi ilusi keyakinan dan prejudis yang tidak diimbangi oleh fahaman akar umbi dan sejarah tanah air kerana mereka adalah anak golongan elit.

Umpamanya tulisan Karim Raslan dalam The Star 8 Mei 2012 menampakkan beliau terpesona dengan Dahlan Iskandar, Menteri Badan Usaha Milik Negara Indonesia yang popular sebagai pemimpin berteraskan akar umbi yang senang bergaul dengan rakyat bawahan dan tidak meninggi diri untuk dijadikan contoh kepimpinan politik Malaysia.
Sekali gus ia memberikan gambaran kepada pembaca-pembacanya seolah Malaysia tidak mempunyai kualiti
kepimpinan yang sedemikian sebaliknya mereka yang telah melalui sejarah negara ini menyedari bahawa dari Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Dr. Mahathir hingga kepada Najib adalah golongan elit dan feudal yang turun ke bawah. Tidak semua anak golongan elit yang berada di awang-awangan sehingga tidak dapat melihat kekuatan sendiri.
Ini hanyalah suatu contoh dari tulisan Karim dan banyak lagi tulisannya yang mengukur kepimpinan Malaysia dari segi elitismenya.

Tunku Abidin Muhriz dalam suatu tulisannya menjelang Perhimpunan Agung UMNO yang lalu telah menganggap orang UMNO sebagai lintah tetapi berikutan dengan reaksi marah orang Melayu atas tulisannya yang melulu dan bersifat prejudis itu maka sesiapa yang terus mengikuti tulisannya akan menyedari bahawa beliau sedang belajar untuk menjadi rasional dan mengurangkan keegoannya.

Sesiapa yang mengikuti kolum Marina Mahathir bila membaca satu dua para awal sahaja bagi tiap tulisannya maka kita sudah mengetahui alirannya yang bersifat protes dan berat sebelah dan lebih bertujuan untuk memperkuatkan identitinya sebagai terasing dari pendirian bapanya. Kita tidak perlu membaca tulisannya hingga ke akhir kerana konklusinya dapat dijangka sama sahaja.

Tulisannya yang terkini di The Star 9 Mei 2012 mengenai Bersih 3.0 cuba untuk menampakkan pandangannya yang seimbang tetapi pada akhirnya nyatalah dia lebih berat untuk menyalahkan polis yang mencabar kesabaran toleransi bapanya Mahathir dari terus berdiam diri. Beliau memberikan gambaran seolah-olah polis yang bertindak ganas dengan adanya bukti 65 orang awam tercedera sedangkan hanya dua orang anggota polis cedera.

Dalam suratnya kepada The Star pada 10 Mei 2012, Mahathir menolak dakwaan anaknya itu dengan penjelasan " Ramai yang tercedera bukan dipukul oleh polis. Demonstran juga menyerang orang awam yang mereka fikirkan memerhati dan merakamkan apa yang sedang berlaku. “Dan terdapat samseng-samseng yang dilatih khusus dari Pas yang memakai baju merah yang tugas mereka adalah untuk menggunakan kekerasan" Mahathir berkata Marina yang menyertai perhimpunan Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 tidak tercedera kerana dia tidak cuba untuk memecahkan sekatan yang diletakan oleh pihak berkuasa. Kiranya semua demonstran mencontohinya maka tidak ada seorang pun yang akan tercedera. Mahathir juga berkata Marina tentunya mengetahui bahawa di tempat lain sekatan telah dibuang , cermin kereta polis diketuk dan dipecahkan dan kereta diterbalikkan.

Jika tidak silap saya inilah pertama kalinya Mahathir membetulkan fahaman anak yang keliru dan mungkin mengelirukan orang ramai dengan tujuan untuk memperlihatkan diri sebagai ejen globalisasi dan mahu terbilang sebagai salah seorang jaguh perjuangan kemanusiaan, kebebasan dan demokrasi di Malaysia.
Walaupun Marina diketahui telah menyekutukan dirinya dengan mereka yang mahukan keadilan kepada golongan LGBT dengan mengenepikan nilai-nilai murni tempatan tetapi Mahathir yang diketahui penentang keras perkahwinan sejenis dan menyingkirkan Anwar dari kepimpinan UMNO kerana memiliki kesukaan sejenis, tidak pernah menegur Marina sebelum ini. Mungkin Mahathir merasakan bahawa beliau tidak harus membiarkan lagi anaknya apabila sampai kepada peringkat usaha mengikis kredibiliti pihak polis dan menghilangkan keyakinan rakyat terhadap tonggak utama negara ini.

Dengan teguran Mahathir terhadap Marina maka pihak tertentu tidak seharusnya memikirkan lagi bahawa Mahathir telah membiarkan anaknya menumpang pengaruhnya untuk meneruskan perjuangan untuk liberalisme Barat dalam hal-hal yang bertentangan dengan nilai tempatan. Marina tidak mempunyai kekuatan pengaruhnya sendiri tetapi bergantung kepada kemasyhuran bapanya, penyelewengan dari identiti bapanya telah dieksploitasi atau dipinjam oleh parti-parti pembangkang untuk meningkatkan moral mereka tanpa kerelaan Marina sendiri.

Bagaimanapun Marina tidaklah sama bahayanya kepada bangsa dan negara seperti Mursyidul Am Pas Datuk Nik Aziz yang pengaruh kepimpinan agamanya mengelirukan pemimpin-pemimpin Pas dan ahlinya untuk menerima seorang yang didakwa penzina dan homoseksual sebagai pemimpin mereka dan juga sebagai bakal pemimpin negara.

Thursday, April 26, 2012

Drive It To Believe It



1) I have to admit I haven't test this car yet. But looking from Tun Dr. Mahathir face and enthusiasm speech by the Proton MD and his team, there are full of confidences given to this new model Preve by the Proton staffs itself. Looking at most of Malays who took in-charged for development of this car really make me proud. Proton has proved that Malay has capabilities to design and manufacture highly technological engineering intricacies. This is a true reflection of Malaysia Boleh and Malay Boleh.

2) Now its up to customers to judge. Probably this is a mirror reflection to prove that Proton also capable to design and manufacture not only a cheap car at minimal specs but  also capable to design and manufacture a car that have same specs and performance with their foreign counterparts. I hope our Malaysian people would use their wise wisdom to judge this car, and throw away any bad sentiment lingering in their minds. Hopefully they will judge with sense of maturity and wisdom.

3) To certain people, Proton possibly is just a CAR, there were no significant importance and pride to all Malaysian, Proton is same with other car i.e. Toyota, Honda, Hyundai or other continental car. Maybe Proton is a burden to the public for causing foreign imported car very expensive. Or even Proton is just a "besi buruk" [scrapped metal] on the road.

4) It would not be surprised to hear any commenter's bitching and moaning about same old story of Proton power window, rusted roof, low quality bumper etc. They will bitching and moaning until Proton failed one day, and will blame to the government for wasting public money. There will always wrong to the governments even if it was right.